MySimRig
Home / Blog / Sim Racing

Moza R5 Problemen Oplossen: Geen FFB, Pedalen & Montage

Je Moza R5 geeft geen krachtfeedback, pedalen vallen uit of hij trilt los? Geen paniek. Hier is onze cynische, praktische gids om je direct drive weekend te redden.

MySimRig Team
Redactie
Gepubliceerd22 juni 2026
Leestijd4 min
NiveauBeginner
Moza R5 Problemen Oplossen: Geen FFB, Pedalen & Montage

Mijn Moza R5 Ging Kapot. En Jouw Waarschijnlijk Ook.

Ik duwde de pedalen in, kwam de bocht uit en… niks. Geen ruk. Geen trilling, geen weerstand, geen leven. Mijn gloednieuwe Moza R5 base zat daar als een dure, zwarte paperweight op mijn bureau. Weer een zaterdagmiddag verpest.

Je bent hier niet voor een recensie. Je bent hier omdat je rig niet werkt. En dat zuigt. De Moza R5 is een fantastische instap-DD base met 5,5 Nm koppel, maar hij heeft zijn eigenaardigheden. Eigenaardigheden die je simracen kunnen verpesten als je ze niet kent. Laten we die rotzooi opruimen.

Geen Force Feedback? Eerst Dit Controleren (Voordat Je Iets Kapot Maakt)

Je handen jeuken. Je wilt schreeuwen. Rustig. De meeste ‘geen FFB’-problemen zijn stom. Echt stom.

1. De Software Is Koning (En Een Tiran)

Open de Moza Pit House app. Is je base zichtbaar? Goed. Zo niet? Dat is probleem nummer één.

  • Firmware Update: Klik op dat apparaatpictogram. Staat er een geel driehoekje? Update die firmware. Altijd. Moza pusht updates die dingen fixen die je niet eens wist dat kapot waren.
  • Profiel Fout: Zie je FFB in Pit House maar niet in je game? Check je profiel. Staat hij op ‘SIMAGIC’ of ‘FANATEC’? Zet hem op ‘MOZA’. Gebruik het ‘Default’ profiel om te beginnen. Simpel. Maar je zou verbaasd zijn.
  • De Kracht Aanzetten: In Pit House, ga naar de Force Feedback instellingen. Is de ‘FFB Intensity’ op 0%? Zet hem op 60. Probeer dat. Werkt het nog steeds niet? Ga naar ‘Advanced’. Is ‘External Force Feedback’ UIT? Zet hem AAN. Ja, het klinkt logisch. Nee, niet iedereen controleert het.

2. De Kabels. Altijd De Kabels.

Ik weet het, je hebt ze al gecontroleerd. Doe het nog een keer.

De stroomkabel van de base naar de voeding moet klikken. Niet zitten, klikken. De USB-kabel? Gebruik een goede. Die dunne, gratis kabel die bij je telefoon zat? Die is prul. Pak een degelijke USB 3.0-kabel. En plug hem rechtstreeks in een poort op je moederbord. Geen hub. Geen voorzijde van je kast. Moederbord.

3. Windows Denkt Dat Het Grappig Is

Ga naar ‘Apparaten en printers’ in het oude Configuratiescherm. Zie je de ‘MOZA R5’ als een controller? Rechtsklik > Instellingen voor gamecontrollers. Test het daar. Geeft het feedback? Dan is je base oké en liegt je game. Geen feedback? Dan liegt Windows. Probeer een andere USB-poort. Herstart. Het standaard IT-advies, maar het werkt vaker wel dan niet.

Pedalen Die Uitvallen: De Stille Sim Racer Moordenaar

Niets is erger dan remkracht verliezen op het rechte eind. Meestal is het een van deze twee boosdoeners.

De USB-Hub Nachtmerrie

De R5-bundle pedalen plug je in de base. Handig. Maar die interne hub kan overbelast raken. Zie je de pedalen flikkeren in Pit House? Dat is een stroomprobleem.

Fix: Koop een goedkope, extern gevoede USB-hub. Plug de pedaalkabel daarin, en plug die hub in je PC. Het haalt de last van de base af. Probleem vaak opgelost. Kost je 15 euro.

De RJ12 Connector Is Een Leugenaar

Die telefoonkabel die de pedalen met de base verbindt? Hij lijkt stevig. Hij is dat niet. Zorg dat hij volledig is ingeklikt aan beide kanten, bij de pedalen en in de achterkant van de base. Een millimeter speling en je verliest verbinding. Duw hem erin tot je een duidelijk klik hoort. Geen klik? Dat is je probleem.

Montage: Je Base Trilt Los. Omdat Je Het Verkeerd Doet.

Je hebt een mooi bureauklemmetje. Je draait de handknop vast. Het voelt stevig. Tot je je eerste crash hebt en alles begint te rammelen.

Je doet het fout. Punt.

De klem moet op het dikste, meest solide deel van je bureau. Niet op een dun blad of een uitstekend randje. Zoek de plek waar de onderkant en zijkant van het bureau samenkomen, de hoek. Klem daar. Gebruik het rubber niet ‘zachtjes’. Druk het plat. Draai de handknop vast tot je armspieren pijn doen. Dan draai je hem nog een halve slag verder.

Geen bureauklem? Overweeg een simpel rig. Serieus. Een Next Level Racing GT-Lite of een gebruikt frame van Marktplaats. Een DD base op een wankel bureau is als een Ferrari op sneeuwbanden. Je krijgt nooit waar je voor betaalt.

De Onzichtbare Vijand: USB-Stroombeheer

Windows probeert stroom te besparen. Het zet USB-poorten in slaapstand. Dit kan je base of pedalen midden in een race uitschakelen.

Ga naar Apparaatbeheer > Universal Serial Bus controllers. Rechtsklik op elke ‘USB Root Hub’ en ‘Generic USB Hub’. Ga naar ‘Eigenschappen’ > ‘Stroombeheer’. Vink ‘Computer kan dit apparaat uitschakelen om stroom te besparen’ UIT. Doe dit voor elke hub. Herstart.

Het is een gedoe. Maar het fixt rare, sporadische disconnect problemen die je gek maken.

Wanneer Alles Faalt: Het Is Misschien Niet Jouw Schuld

Je hebt alles geprobeerd. Software, kabels, stroom, montage. Niks.

Het kan een hardwarefout zijn. De interne voeding van de R5 kan zwak zijn. De USB-B poort op de base kan los zitten. Het gebeurt.

Wat nu? Documenteer je probleem. Maak een video. Ga naar de plek waar je hem gekocht hebt of rechtstreeks naar Moza support. Wees duidelijk, niet boos. ‘Geen FFB’ is niet duidelijk. ‘Pit House toont base, firmware V1.2.0.8, FFB-test in gamecontrollers werkt niet, heb 3 verschillende bekabelde USB 3.0-poorten op moederbord geprobeerd’ is duidelijk.

De R5 is een massaproduct. Een paar lemons glippen er altijd doorheen.

Stop met lezen. Sluit Pit House. Start je game. Voel je dat? Dat is krachtfeedback. Dat is de belofte van direct drive. Nu ga je rijden. En als het morgen weer kapot is? Je weet nu waar je moet kijken. Je weekend is gered. Voor nu.

Veel plezier. En kijk uit voor die eerste bocht.