MySimRig Talks

MySimRig Talks: Huub van Eijndhoven - Van karttalent tot Porsche-specialist

Frank Kalkman
MySimRig Talks, Huub van Eijndhoven, Porsche Supercup
MySimRig Talks: Huub van Eijndhoven - Van karttalent tot Porsche-specialist

Foto: Axel Weichert

Huub van Eijndhoven legt in MySimRig Talks uit hoe hij met laser gescande sims, GP Elite en mentale coaching iedere Porsche Cup sessie voorbereidt.

MySimRig Talks: Huub van Eijndhoven - Van karttalent tot Porsche-specialist

Hoe een Nederlandse coureur geavanceerde simtechnologie gebruikt om op het hoogste niveau van de Porsche motorsport te concurreren


Over Huub van Eijndhoven

Huub van Eijndhoven tijdens een MySimRig Talks interview
Huub van Eijndhoven vertrouwt op simtraining tussen Porsche Supercup-weekenden.

Frank Kalkman van MySimRig sprak met Huub van Eijndhoven over zijn afgelopen seizoen, zijn unieke benadering van voorbereiding met simulatietechnologie en wat er nodig is om te concurreren in de ultra competitieve wereld van Porsche one make racing.

Race achtergrond

Geboren op 30 november 1999 in Eindhoven, vertegenwoordigt Huub van Eijndhoven de nieuwe generatie Nederlands racetalent die furore maakt in de internationale motorsport. Momenteel rijdend voor Team GP Elite in zowel de Porsche Mobil 1 Supercup (de belangrijkste supportklasse van de Formule 1) als de Porsche Carrera Cup Deutschland, heeft Van Eijndhoven zich gevestigd als een van de meest veelbelovende Porsche specialisten in de Europese racerij.

Van karts naar Cup cars

Van Eijndhovens reis begon op achtjarige leeftijd, geinspireerd door de passie van zijn vader voor autosport. Zijn kartcarriere zag hem strijden tegen toekomstige Formule 1 sterren zoals Lando Norris en Zhou Guanyu in Nederlandse, Belgische en Europese kampioenschappen. Na een korte pauze voor zijn opleiding kwam het kantelpunt op 17 jarige leeftijd toen mentor Jaap van Lagen hem achter het stuur van een Porsche 911 GT3 Cup auto zette, een ervaring die zijn toekomstige carriere zou bepalen.

Carriere hoogtepunten

2020-2021: de doorbraakjaren

  • Runner up in de Dutch Supercar Challenge
  • Ervaring in de Porsche Sprint Challenge Benelux
  • Porsche Carrera Cup Benelux Rookie of the Year (2021)
  • Derde overall in het Porsche Carrera Cup Benelux kampioenschap
  • Geselecteerd voor de prestigieuze Porsche Junior Programme Shoot out (een van slechts 12 coureurs wereldwijd)

2022 heden: de Porsche ladder beklimmen

  • Volledig seizoen in de Porsche Carrera Cup Deutschland
  • Debuut in de Porsche Mobil 1 Supercup (2023)
  • Eerste overall racezege op Hockenheim (2024)
  • Meerdere Supercup podia waaronder een thuispodium op Zandvoort
  • Zesde in de 2024 Supercup stand
  • Derde overall in de 2025 Carrera Cup Deutschland

Team en ondersteuning

Racend met Team GP Elite en gesteund door innovatieve sponsors zoals Propchain en Uniserver, heeft Van Eijndhoven een sterke basis gebouwd voor zijn professionele carriere. Zijn samenwerking met GP Elite is bijzonder vruchtbaar geweest, waarbij het team het raamwerk biedt dat nodig is om op het hoogste niveau van de Porsche motorsport te concurreren.


Exclusief interview: het sim racing voordeel

Het winterseizoen

MySimRig: Nu je volledig bent ingebed in het Porsche programma, is je seizoen al voorbij?

Huub van Eijndhoven: Zo ongeveer. De Porsche Supercup stopt wanneer de Formule 1 zijn Europese rondes afrondt, dus Monza begin september was onze laatste race daar. Carrera Cup Deutschland (die met DTM rijdt) eindigde begin oktober. Dat betekent dat het even rustig is en we kunnen genieten van een adempauze voordat de eerste endurance races in januari van start gaan.

Het Oranje Legioen effect

MySimRig: Je hebt grote stappen gemaakt met GP Elite in vier seizoenen. Hoe reageren Nederlandse fans op de Porsche paddock en hoeveel maakt hun interesse uit?

Huub van Eijndhoven: Nederlandse fans zijn overal aanwezig, vooral bij de Europese F1 rondes waar de Supercup voor alle Max Verstappen supporters rijdt. Er is oranje op elke tribune en je voelt dat mensen zich vertakken van Formule 1 naar andere series. Ze herkennen je sneller, vragen om foto’s, interviews, alles. Die extra aandacht helpt coureurs en teams als het gaat om sponsoring; als Nederlandse fans geinvesteerd zijn, wordt het hele programma gezonder.

Speciale herinneringen op Zandvoort

MySimRig: Ik las dat je in 2020 op Zandvoort racete samen met je vader. Wat herinner je je van dat weekend?

Huub van Eijndhoven: Dat was tijdens het Winter Endurance Championship, net voordat het circuit werd herbouwd. We vormden een team met Jaap van Lagen en wisten dat we de pace hadden om te winnen. Dat doen met mijn vader, op ons thuiscircuit en net voor de grote renovatie maakte het een speciale herinnering.

De simulatie revolutie

MySimRig: Iedereen in de Formule 1 leunt op simwerk. Vertrouw jij er ook op tijdens het Porsche seizoen?

Huub van Eijndhoven: Absoluut. Circuits zoals Monaco of de Norisring staan geen testen toe, dus laser gescande sims zijn vitaal: je reproduceert elke hobbel en kerb zodat je rempunten en instuurpunten perfect zijn voordat je aankomt. In de Supercup krijgen we slechts een enkele 40 minuten training voor de kwalificatie en het veld is waanzinnig competitief: in Boedapest waren de top twaalf auto’s gescheiden door ongeveer een halve tiende en op Monza zat de tweede tot en met elfde binnen een tiende. Als je al ronden in de sim hebt gelogd sta je 2-0 voor omdat je direct aan de setup kunt werken in plaats van nog het circuit te leren.

Kwalificatie mindgames

MySimRig: Ik keek naar de kwalificatie in Oostenrijk en zag de trein van auto’s. Is dat puur voor de slipstream?

Huub van Eijndhoven: Op de Red Bull Ring is dat zeker zo. Van bocht 1 tot bocht 4 heb je drie lange recht stukken, dus een slipstream kan meer dan een tiende per keer waard zijn. Op meer bochtige circuits zoals Boedapest is het het tegenovergestelde: je wilt schone lucht omdat de Porsche Cup auto’s niet veel aero hulp hebben zoals DRS, dus vuile lucht doet echt pijn. Daar laten we expres grotere gaten.

De fabrieksdroom

MySimRig: Veel Porsche coureurs dromen ervan om fabriekscoureur te worden. Is dat het pad dat je target of ben je tevreden waar je bent?

Huub van Eijndhoven: Fabriekscoureur zijn is geen obsessie, maar het is wel iets wat je uiteindelijk hoopt te verdienen. Om opgemerkt te worden moet je consistent in de top vijf van de Supercup of Carrera Cups zitten en dan de stap maken naar GT3 machines waar fabrikanten echt kijken. De jongens die de Cups leiden brengen die pace meestal over naar GT3. Als je je daar onderscheidt pikt misschien een merk je op en dat zou geweldig zijn.

Merkloyaliteit versus kansen

MySimRig: Is Porsche altijd het doelmerk voor je geweest of gebeurde het gewoon?

Huub van Eijndhoven: Ik heb altijd een zwak gehad voor Porsche, maar uiteindelijk is elk fabrikantenprogramma dat je een kans geeft welkom. Het doel is om elke kans te grijpen die je kunt omzetten in een professioneel stoeltje.

De thuissimulator setup

MySimRig: Heb je thuis een simulator?

Huub van Eijndhoven: Ja, het is de Motorsport in Motion rig van Kevin Abbring. Omdat hij de hardware en software zelf bouwt, kunnen we dingen snel aanpassen: pedalen stijver maken, stuur feedback veranderen, exact matchen met de Cup auto. Wanneer circuits veranderen, zoals Spa met nieuw asfalt of kerbs, updaten we de sim en gaan we direct naar die specificatie, wat de voorbereiding op evenementen veel nauwkeuriger maakt.

Training partnership

MySimRig: Rijd je alleen thuis op de sim of werk je ook met het team?

Huub van Eijndhoven: Ik log thuis veel online kilometers, maar ik breng ook talloze uren door bij de professionele Motorsport in Motion simulator. Wouter Boerenkamps en ik trainen daar al jaren samen. We wisselen vijf ronden runs af waarbij we jagen op pure snelheid, pushen elkaar om te verbeteren en springen dan in racestints om verdedigen, inhalen en risicomanagement te oefenen. Aan het einde van een sessie weet je precies hoe je een kwalificatieronde of de eerste ronde van een race moet uitvoeren.

Mentale prestaties

MySimRig: Helpt de sim met concentratie voor endurance races en hoe houd je de mentale kant scherp?

Huub van Eijndhoven: De sim kilometers helpen zeker voor races zoals de 24 uur van Dubai op 4 januari, waar ik de auto deel met Wouter en Carrera Cup rivaal Robert de Haan. Daarnaast werk ik nauw samen met een mentale coach. We focussen op in het moment blijven, niet piekeren over wat al gebeurd is of wat zou kunnen komen. De vraag is altijd “Wat moet ik nu doen om te presteren?” Weekenden op die manier benaderen brengt veel rust.

Leven onderweg

MySimRig: Constant reizen klinkt vermoeiend. Hoe ga je meestal naar evenementen?

Huub van Eijndhoven: Meestal met het vliegtuig. Als de race dichter bij huis is, zoals in Duitsland, rijden we gewoon. Het hangt af van de afstand, maar je probeert de logistiek zo simpel mogelijk te houden.

Virtueel versus realiteit

MySimRig: Hoe dicht zit simracen bij de echte auto en wat voelt nog steeds anders?

Huub van Eijndhoven: De getrouwheid is indrukwekkend. Je voelt dezelfde hobbels, verkanting en kerbs, je kunt stuurgewicht, remdruk, schakelbeleving matchen en zelfs vergelijkbare veranderingen zien wanneer je de setup aanpast. De twee dingen die een sim niet volledig kan repliceren zijn G krachten en de manier waarop banden slijten met echte baanevolutie. Die nuances zullen altijd een beetje anders zijn. Maar voor fundamenten zoals hoe je remdruk opbouwt, de auto plaatst en gewichtsoverdracht beheert, is de sim spot on en het blijft een kern trainingstool voor mij.


Vooruitblik

Met het 2024 seizoen afgerond en endurance racen aan de horizon blijft Huub van Eijndhoven demonstreren waarom hij een van de meest opwindende Nederlandse talenten in de sportwagenracerij is. Zijn nauwgezette benadering van voorbereiding, waarbij geavanceerde simulatietechnologie wordt gecombineerd met mentale coaching en meedogenloze toewijding, belichaamt de gereedschapskist van de moderne coureur.

Terwijl hij zich voorbereidt op de 24 uur van Dubai in januari en weer een volledig seizoen Porsche competitie in 2025, wijst Van Eijndhovens traject naar een uiteindelijke rol als fabriekscoureur. Voor nu blijft hij echter gefocust op wat het meest telt: maximale prestaties halen uit elke sessie, virtueel of echt.


Dit interview werd afgenomen door Frank Kalkman voor MySimRig.nl. Volg deze website voor meer exclusieve interviews met coureurs en inzichten in hoe simulatietechnologie de motorsportvoorbereiding revolutioneert.

Tags

#MySimRig Talks #Huub van Eijndhoven #Porsche Supercup #GP Elite #sim training

Meer tips zoals deze?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks sim racing tips en product reviews.

Geen spam, gemakkelijk uitschrijven. Zie onze privacy policy.

Meer Racing Content

Ontdek meer artikelen over sim racing en racing nieuws.